Об’єкти комунальної власності Запорізької обласної ради (далі ЗОР) можна розділити на три категорії:
1) ті, що знаходяться на тимчасово окупованій території (ТОТ),
2) що знаходяться на підконтрольній території.
3) ті, які знаходяться в зоні бойових дій і впритул до лінії фронту.
Відповідно, різний рівень контролю, можливостей та причин збитків. Як і можливості фінансування їх бюджетним коштом.
І зараз мова піде саме про об’єкти комунальної власності.
З отриманих на запити відповідей виходить, що об’єкти на підконтрольній території ЗОР перевіряє, з зони бойових дій та підконтрольної території вивозять підопічних, про те, що на ТОТ не знають. ОВА ж продовжує фінансувати останню категорію.
Загалом, за даними обласної ради за 2021 рік:
https://zor.gov.ua/content/oblasnyy-byudzhet-na-2021-rik
Що стосується відповідальності та повноважень.
Ми вкотре повторюємо, що Директор та працівники об’єктів комунальної власності несуть персональну відповідальність за збереження життя та здоров’я підопічних, дотримання їх прав і запобігання дискримінації щодо них.
Контроль за галузевим напрямком здійснюють структурні підрозділи ОДА, за фінансовою, господарською та статутною діяльністю — здійснюється Департаментом та іншими відповідними органами в межах їхньої компетенції згідно з чинним законодавством України.
Контроль за дотриманням чинного законодавства та за ефективним використанням майна, що є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст Запорізької області, здійснюється Запорізькою обласною радою.
Керівник та головний бухгалтер несуть персональну відповідальність за додержання порядку ведення і достовірності обліку та звітності.
Відповідно, обов’язок керівництва об’єкту комунальної власності вчасно та ефективно повідомити і надати облікові та звітні документи. А відповідальність обласної ради опікуватись майном і фінансами. При чому, на час дії воєнного стану, цю функцію вони проводять спільно з Запорізькою ОВА.
Підпункт 3 п.1 Постанови КМУ № 252 від 11.03.2022 Деякі питання формування та виконання місцевих бюджетів у період воєнного стану: органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, військові адміністрації здійснюють заходи з мобілізації додаткових фінансових ресурсів до місцевих бюджетів, забезпечують ефективне, економне та раціональне використання бюджетних коштів.
Щодо контролюючих функцій ЗОР:
Відповідно до Статутів/Положень об’єктів комунальної власності, перевірка роботи і ревізія фінансово-господарської діяльності Інтернату проводиться спеціально уповноваженими органами в порядку, встановленому законодавством.
Що стосується всіх об’єктів комунальної власності, то 13.01.2022 року Розпорядженням голови ЗОР № 5-р була створена Координаційно-дорадча рада з питань управління об’єктами спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міст Запорізької області при Голові Запорізької обласної ради.https://zor.gov.ua/sites/default/files/upload/Rozpor%20Golovi/P-2022/5-%D1%80.pdf Рада, що є консультативно-дорадчим органом лише при голові ЗОР (п.5 Положення про Координаційну раду). Запорізька обласна рада п.4 свого рішення від 15.02.2022 №8 «Про додаткові заходи щодо підвищення ефективності управління об’єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Запорізької області вирішила утворити цю Координаційно-дорадчу раду.https://zor.gov.ua/content/vosma-pozachergova-sesiya-vosmogo-sklykannya
Яка і розглядає відповідні питання. Але її функція дорадча. Рішення приймати вона не правомочна. Відповідно, можна брати її в розрахунок при дослідженні процедури розгляду питань щодо об’єктів комунальної власності ЗОР. Але не можна в розрізі прийняття управлінських рішень. Варто також звернути увагу, що це консультативно-дорадчий орган ПРИ ГОЛОВІ облради. Відповідно, радить він тільки їй. А голова ради, у свою чергу, приймає рішення одноособово.
Під час дії воєнного стану перевірки фінансово-господарської діяльності та збереження майна спільної власності територіальних громад здійснювались комісіями, окремо створеними Розпорядженнями голови ЗОР. В діяльності яких ані голова обласної ради, ані її заступники участі не приймали. Але частково працювали їх помічники. Голова затверджувала Розпорядження, склад та графік діяльності комісій. Її заступник Геннадій Фукс візував графік проведення перевірки. Координаційна рада здійснювала відбір об’єктів комунальної власності для перевірки та розглядала результати перевірок.
За якими критеріями Координаційною радою обирались об’єкти для перевірок не відомо. Положення про Координаційну раду не регламентує ані принципи відбору, ані повноваження цього консультативно-дорадчого органу. Вони точково корегуються іншими нормативними актами.
Координаційну раду чомусь взагалі не цікавили об’єкти комунальної власності на ТОТ. Рішення з перевірки вони радили приймати виключно щодо об’єктів комунальної власності на підконтрольній території. Що нагадало створену облрадою в 2014 році Кадрову комісію, що кошмарила керівників комунальних установ та закладів для перерозподілу «відкатів» у зоні досяжності. У 2022 році повторюється 2014?
В 2022-2023 роках під час дії воєнного стану перевірка проводилась закладів та підприємств комунальної власності ЗОР, що знаходяться на підконтрольній території. А точніше, в м.Запоріжжя. Виключення склала перевірка Санаторію Глорія, що розташовується у Приморську. Яка і на сьогодні не завершена. Як і перевірка КП Водоканалу.
На затвердження та візування Розпоряджень про початок перевірок Олена Жук та Геннадій Фукс витратили 3 дні: 30.06.2022, 01.09.2022, 15.11.2022. Саме в ці три дні були підписані всі Розпорядження та графіки.
У складі комісій було по 2-4 депутати обласної ради. Перевірка освітніх закладів депутатів не зацікавила. Тільки 13 з них прийняли участь у роботі комісій взагалі:
Македонська С.І прийняла участь у роботі 1 комісії;
Позднякова-Кирбят’єва Е.Г – 1;
Колесніков В.І.- 1;
Майстро Д.М. – 3;
Єрмоленко К.О.- 2;
Траілін Д.В.- 2;
Коваленко О.С. -1;
Передерій О.Г.- 1;
Лишенко С.С.- 2;
Беліков О.Ю. – 1;
Чередніченко С.В.- 1;
Стадніченко О.О. -1;
Лепетченко А.М.- 1.
Діяльність окремих депутатів має ознаки перешкоджання роботі комісій, шляхом обнулення виявлених порушень. У складі 5 комісій приймав участь помічник заступника голови ЗОР Олександр Чижеліков. Ще один помічник заступника голови ЗОР Головешко прийняв участь у роботі 4 Комісій. Комісії перевіряли 9 об’єктів комунальної власності.Всупереч затвердженим графікам проведення перевірок, не всі розпочаті перевірки завершені. У відповідь на запит нам надано інформацію про наявність 5 Актів. Самі акти та протоколи засідань комісій не надано.
Окремі засідання депутатських комісій мали ознаки заангажованих та проведених в умовах конфлікту інтересів. Як то помічник заступника голови ради Владислава Куценко В’ячеслав Колєсніков, який очолює депутатську комісію, її рішенням легалізує кадрові рішення свого шефа та друга. Які потім не виконують держ. реєстратори.
Чому Кордрада не запропонувала голові обласної ради організувати роботу з інвентаризації та вирішення питань подальшої діяльності об’єктів комунальної власності, що залишились на ТОТ? Зі збору та оброки інформації про фактичний стан цих закладів, дї призначених радою керівників, розгляду питань про релокацію, внесення змін до Статутів, вирішення питання можливості відновлення їх роботи у безпечніших місцях, блокування доступу до рахунків, облік печаток/ключів, інформування ЦОВВів про керівників-колаборантів, внесення змін до ЄДР, налагодження комунікацій з ОВА тощо. Чому не структуровано і не систематизовано цю роботу? Не створено локальну нормативну базу, не визначено відповідальних?
Цікаво, керівництво облради так само опікуються власним майном і коштами, як обласним???
Головою ради розглянуто 5 результатів перевірок, 2 звернення направлено до ОВА, 1 — до органів поліції, 2- до ДАСУ. Загалом, щодо 3 об’єктів комунальної власності. При тому, що у рішеннях Корд.ради рекомендовано направити більше. Але нам надано лише ці 5 звернень.
Щодо перевірок ЗОР:
Розпочато проведення перевірок 9 об’єктів комунальної власності.
Розглянуто 5 актів з результатами перевірок. Червоним виділено рекомендовані Координаційною радою, але не відправлені звернення.
Таблиця перевірок ЗОРТаблиця закупівель
Під час засідання Координаційної ради 21.09.2022 з розгляду доцільності покупки МРТ Глорією, Кулинич О.В. доповів присутнім що магнітно — резонансний томограф 0,35 Тл це найменша потужність для діагностики (наразі використовують обладнання 1,5 та 3 Тл). До КНП «Санаторій медичної реабілітації «Глорія» потрапляють люди, які вже мають обстеження. Погодження на релокацію Підприємства з Департаментом не погоджувалось. У фінансовому плані відсутня інформація щодо придбання основних засобів, зміни до фінансового плану також не погоджувались та до прийняття рішення про закупівлю не затверджувалися в установленому порядку.Ярмощук Т.Є., Македонська С.І. зазначили, що необхідність у придбанні дороговартісного обладнання відсутня, подальше його використання в КНП, в т.ч. з урахуванням відсутності придатного приміщення є неможливим.
Пасєвін В.В., Траілін Д.В., Матвієнко П.Д., Мороз Є.О. вказали директору Підприємства на недопустимість прийняття одноосібного рішення про переміщення підприємства та придбання дороговартісного обладнання, без погодження в установленому порядку. Використання зазначеного обладнання Санаторієм за умов, що склалися, неможливе. Закупівлі, здійснені за спрощеною процедурою, підлягають перевірці.
І все це обговорювалось в час, коли Глорією договір укладено, кошти вже перераховано.
На прикладі кейсу січового колегіуму дослідили позицію ОВА щодо погодження закупівель та контролю з боку ОВА. Структурні підрозділи ОВА притримуються позиції відсутності у них контролюючих функцій.
Відповідь Департаменту освіти і науки ОВА є типовою позицією ОВА в цих питаннях:
Варто зазначити, що після приходу януковича до влади в 2010 році зі структурних підрозділів ОДА дійсно зняли контролюючі функції. І це питання треба вирішувати на рівні Києва. Але депутати Запорізької ради жодного разу за цей час цю проблему не ідентифікували, жодного звернення для виправлення ситуації не направили. При тому, що локальна нормативна база виписана під надання контролю ОДА. Що є законодавчою колізією. Що є корупційним ризиком.
Це дає можливість ОВА та ЗОР перекладати контролюючі функції один на одного.
Тому ми можемо казати про відповідальних від ОВА за розгляд питань, надання інформації, а не за контроль. Як в цьому випадку. Відповідальність за розгляд питань діяльності об’єктів комунальної власності медичної сфери від ОВА було покладено на Злату Некрасову, О.Кулініча, Сергія Медвідя. Як це було у випадку погодження купівлі томографу обласною клінічною дитячою лікарнею:
Вони погодили купівлю томографу, в закупівлі якого прокуратура знайшла ознаки злочину. І яка проходила безконтрольно.
Обмежену діяльність на території в зоні бойових дій здійснює ЗОВА, на підконтрольній території обмежені контролюючі функції здійснює ЗОР. При цьому, ОВА продовжує фінансування об’єктів комунальної власності ЗОР на ТОТ. Чи відомо про це обласній раді? І чи планує вона виправляти ситуацію, провалену ОВА?
В результаті аналізу отриманої інформації можна зробити висновок, що Запорізька ОВА та Запорізька обласна рада, проваливши організаційний аспект релокації об’єктів комунальної власності ЗОР з тимчасово окупованої території Запорізької області. Як і контролю за управлінням комунальною власністю Запорізькою ОВА. Відсутня стратегія дій, локальна нормативна база, протоколи дій, фінансування, не визначені відповідальні, критерії тощо. Не вчинено жодних дій з локалізації керівників-колаборантів об’єктів комунальної власності. Що призвело до ситуації з ознаками розтрати бюджетів різних рівнів. І вивезенням в невідомому напряміокупантами частини підопічних об’єктів комунальної власності.
Причини можуть бути як в низькій професійній придатності людей, що опинились в такий важкий час у керівництві фронтової Запорізької області, так і в корупційності/ латентній колаборантності окремих представників системи. Очевидно, що час для глобального вирівнювання ситуації вже втрачено. Але питання нейтралізації повноважень керівників КУ/КЗ, які зрадили і працюють на ворога, з виключенням їх як керівників з ЄДР, давно на часі. Як і внесення змін до Статутів/Положень об’єктів комунальної власності. На сьогодні ж навіть інвентаризація установ/закладів/підприємств не проведено. Частково це вже замість облради та ОВА зробили ми.
Окремо стоїть питання де перебувають депутати обласної ради і чому вони не виконують належним чином свої повноваження? Цікавлять і дії керівників об’єктів комунальної власності на ТОТ. Правоохоронним органам давно на часі зацікавитись піднятими питаннями.
Нажаль, поки ми можемо констатувати, що станом на серпень 2023 року рівень розпорядження комунальним майном ЗОР на ТОТ та управління об’єктами комунальної власності ЗОР можна описати лише однією фразою: У 7 няньок дитина без ока.
Ми готові оприлюднити відповіді та коментарі органів влади на підняті питання.
Дослідження проведено ГО Народний Захист в рамках проєкту «На часі!», на волонтерських засадах.
Підтримати нашу діяльність можна перерахувавши кошти на рахунки
В гривні:
Рахунок UA333510050000000002900300005 в АТ «УКРСИББАНК»
Отримувач: Громадська організація «Народний захист», ЄДРПОУ 36534850
Призначення платежу: На статутну діяльність ГО Народний Захист.
В євро:
Рахунок UA393510050000026003878802005 в АТ «УКРСИББАНК».
Банк бенефеціара: 07205696, UKRSIBBANK
ANDRIIVSKA STREET 2/12
KYIV, UKRAINE
SWIFT-код: KHABUA2K
Банк-посередник: 07205696, BNP PARIBAS SA
Paris, FRANCE
SWIFT-код: BNPAFRPP
Оставить комментарий