Перше, з чого ми почнемо досліджувати що ж роблять запорізькі керманичі регіонального рівня буде бюджетний процес. Без чого область існувати не можу. При цьому, ми не досліджуємо рівень відкритості, тобто, залучення громадян до бюджетного процесу. Ми вирішили дослідити напрямки використання, прозорість та підзвітність.
Але з першого ж кроку наш намір на реалізацію законного права на доступ до публічної інформації про використання бюджетних коштів наткнувся на наполегливий намір Запорізької ОВА приховати його. Інформацію нам надавали дозовано, у відповідь на наші уточнюючі запити. Відповідно, запит з проханням надати нам бюджет Запорізької області з усіма додатками виявився не зрозумілим для керівництва ОВА. Вони не зрозуміли що запитується актуальна на день запиту версія діючого бюджету. Копію змін до якого нам і досі не надали, намагаючись як завжди, ускладнити нам аналіз інформації.
Оскільки ОВА ретельно і системно приховує інформацію про використання бюджету Запорізької області, то ми вчергове зробимо це замість Запорізької ОВА і голови ОВА. Зробимо, як завжди, на волонтерських засадах. При збільшенні питань до обгрунтованості зарплат і відповідності своїм посадам окремих посадовців.
Наразі управління місцевими бюджетами здійснюється без розгляду проєктів рішень на депутатських комісіях та сесіях обласної ради, без колегіальності рішення та публічного обговорення. Але це точно не означає, що широка громадськість не має право брати участь у бюджетному процесі та знати, на що витрачаються податки чи державні трансферти. Ніхто ці повноваження з органів влади не знімав. Найменше, що нам зараз потрібне, — це втрата довіри до органів влади в середині воюючої країни. В той час, коли консолідація та довіра має бути беззаперечною. І саме рівень відкритості, прозорості та підзвітності органів публічної влади має цьому сприяти. В Запорізькій області ж навпаки.
Варто зазначити, що з введенням воєнного стану функції складання, затвердження та виконання бюджету покладені на ОВА. Відповідно, голова Запорізької ОВА фактично одноособово затверджує бюджет та зміни до нього. При цьому, як і раніше, кошти місцевих бюджетів мають право використовуватись лише на визначені у ст.91 БК України цілі. Тобто, в цьому плані нічого не змінилось.
Останнім часом гучнішою стала думка про те, що Постанова КМУ № 252 відібрала у органів місцевого самоврядування контролюючі функції. Варто зазначити, що дійсно, текст Постанови виписаний не коректно і не однозначно. І це вже стала практика на всіх рівнях влади. Оскільки перекладаючи « бюджетні повноваження» на ОВА, Постанова оперує більш загальним терміном. Який не виділяє функцію контролю, розгляду та затвердження звітів. Проте, Постанова Кабміну №252 від 11.03.22 не знімає з місцевих рад функції контролю за використанням цих коштів. Саме на цьому наполягає ч.3 ст.1 цієї Постанови: 3) органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, військові адміністрації здійснюють заходи з мобілізації додаткових фінансових ресурсів до місцевих бюджетів, забезпечують ефективне, економне та раціональне використання бюджетних коштів. Відповідно уряд не обмежує ОМС у формі реалізації. Чи то на етапі планування, затвердження або контролю, що притаманні радам.
Накази/Розпорядження голови ОВА, видані в межах повноважень місцевих рад ( в т.ч. з бюджетних питань) не оприлюднюються в порушення п.8 ч.6 ст.16 ЗУ «Про правовий режим воєнного стану».
Звісно, окрім бюджету ми направили ще ряд запитів для з’ясування а хто ж і як під час воєнного стану забезпечує ефективне, економне та раціональне використання бюджетних коштів.
Аналіз відповідей показують, що в області діє самоконтроль ОВА над усіма етапами бюджетного процесу. Що має великі корупційні ризики.
Планування і реалізація, як і раніше, здійснюється структурними підрозділами ОВА. Функція затвердження бюджету та змін до нього також. Що ж стосується звітування, то тут ситуація цікава. У своїй відповіді на наш запит з надання звіту про виконання бюджету області в 2022 році, ОВА повідомила нам що облрада не засідає. Мабуть маючи на увазі, що звіт у них відсутній. Бо у відповідь на запит нічого надано нам не було.
За аналогічної ситуації в умовах дії ОВА живе і Харківська область. Проте, Харківська обласна рада, на відміну від Запорізької, на сесії Харківської обласної ради від 24 грудня депутати (96-ма голосами) ухвалили бюджет на 2023-й рік, а також затвердили нові чи внесли зміни до низки вже існуючих регіональних програм розвитку. Зокрема, подовжили на 2023-й рік Програму територіальної оборони області, внесли зміни до Програми розвитку місцевого самоврядування на 2022-2024 роки, затвердили Програму економічного та соціального розвитку на 2023-й рік. https://drive.google.com/file/d/1GTBjrYOUTAeTeqx7Jxij-ynMBOXk2eZK/view
Як сигнал для приховування апріорі відкритої інформації, в Запорізькій ОВА можуть сприймати Постанову Кабінету Міністрів України від 17 червня 2022 р. № 693 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/693-2022-%D0%BF#Text , яка всупереч ЗУ Про доступ до публічної інформації закладає можливість «здійснення управління коштами місцевих бюджетів без оприлюднення нормативно-правових актів та інших документів, які застосовуються під час бюджетного процесу». Але підзаконний акт не зупиняє дію Законів.
Є інформація, вільний обіг якої є надзвичайно важливим для демократичної держави. Вважається, що в усіх випадках і незалежно від обставин суспільний інтерес в поширенні такої інформації буде переважати шкоду від її оприлюднення. Відкритість цієї інформації прямо передбачається законами. Передовсім, це інформація про розпорядження бюджетними коштами, державним і комунальним майном (що передбачено частиною 5 статті 6 Закону України “Про доступ до публічної інформації”. Цього ж вимагає і ст.28 БК України. https://cedem.org.ua/analytics/bezumovno-vidkryta-informatsiya/
164При цьому виникає питання: а чи взагалі існує процес звітування про виконання бюджету області в Запорізькій ОВА?
Що на період воєнного стану покладено на голову ОВА. Як і відповідальність за оприлюднення та надання у відповідь на запит інформації про розпорядження бюджетними коштами та комунальним майном. Натомість, ані в 2022, ані в 2023 році ми від Запорізької ОВА не змогли отримати жодного звіту про виконання бюджету чи реалізацію програм за попередні періоди.
То чи є звіти в Запорізькій ОВА? За їх наявності розпорядник публічної інформації зобов’язаний надати все, що у нього є в створеному вигляді. Якщо звіту в ОВА немає, то це режим відсутності звітування і порушення бюджетного законодавства і Постанови КМУ № 252. Якщо звіт є, але його ніким не затверджено (що є формальною підставою для відмови), то це порушення тієї ж урядової 252-ї Постанови , ЗУ Про доступ до публічної інформації і ненадання запитуваної інформації. Якщо ж його взагалі немає, то цим час займатись правоохоронним органам. І це вже на часі. Оскільки, Запорізька ОВА Звіт про виконання бюджету Запорізької області в 2022 році до Запорізької обласної ради НЕ НАДАВАЛА, не оприлюднювала, у відповідь на запит не надала. А мала надати після затвердження головою ОВА, для виконання вимог законодавства та для здійснення контролюючих функцій обласною радою.
Ч.1 п.3 ст.15 ЗУ Про правовий режим воєнного стану повноваження з затвердження звітів під час дії воєнного стану в умовах створення ОВА, покладає на ОВА:
«…обласна військові адміністрації здійснюють на відповідній території повноваження, віднесені до їхньої компетенції цим Законом, а також у разі прийняття Верховною Радою України за поданням Президента України рішення, передбаченого частиною третьою статті 10 цього Закону, або у разі тимчасової окупації або оточення адміністративного центру області повноваження із:
1) складання та затвердження відповідно районних, обласних бюджетів, внесення змін до них, затвердження звітів про їх виконання.»
Аналітичний центр «Обсерваторія демократії» провів дослідження прозорості органів влади в Харківській області, де ситуація з кількістю ВА, прифронтовими територіями та обстрілами аналогічна. Колеги повідомляють, що «попри утворення на території прифронтової Борівської громади військової адміністрації, на сайті, у відповідному розділі, опубліковано розпорядження про бюджет на 2023 рік з усіма додатками до нього. Наявна і спеціальна сторінка з цільовими програмами громади…..Подібна ситуація характерна й для прикордонної Золочівської громади. На її сайті наявні розділ «Бюджет» та підрозділ «Програми». Цьогорічний кошторис опубліковано у повному обсязі,. Актуальна бюджетна інформація міститься і на сайтах військових адміністрацій (Вовчанська, Дергачівська, Ізюмська, Куп’янська та Чугуївська).https://drive.google.com/file/d/1GTBjrYOUTAeTeqx7Jxij-ynMBOXk2eZK/view
Позитивним прикладом відкритості та підзвітності є також і Херсонська область, яка в 2022 році була майже вся під тимчасовою окупацією рашистів. Але Музиківська СТГ (Херсонська область) продовжує радувати своєю виконавчою дисципліною — тут опубліковані навіть звіти комунальних підприємств за минулий рік. https://muzykivskaotg.gov.ua/documents/clgf3ziju81dv09144trz58pi
Тож, Запорізькій ОВА має бути дуже соромно.
ОВА, імітуючи нерозуміння і намагаючись ввести нас в оману, не надала нам і зміни до бюджету. Відсутні, як і у випадку за 2021 рік, 2 звіти про результативність та ефективність виконання Стратегії та плану її реалізації. А всі видатки бюджету мають бути направлені лише на реалізацію цілей Стратегії регіонального розвитку. Через початок широкомасштабного вторгнення росії на територію України 24 лютого 2022 року ОВА не надала відповідні Звіти до обласної ради і Мінрегіону. Оскільки 24 лютого було останнім днем звітування. Що детально описано в Аналітичному Звіті http://xn—80ane0bfp.zp.ua/2022/10/proyekt-strategichnij-roz-pil-zaversheno/
Тож, на сьогодні ми маємо вже 2 роки безконтрольного використання бюджетних коштів в Запорізькій області. Останній рік при фактично одноособовому розпорядженні бюджетом головою ОВА. З великими питаннями до його компетенції в сфері бюджетування і управління місцевими бюджетами. Що може нести додаткові корупційні ризики зловживань з боку його підлеглих.
Згідно інформації аналітичної системи Уou Сontrol, з початку широкомасштабної війни Запорізька ОВА державних закупівель не здійснювала. Тож, ці питання залишаємо без розгляду.
Що ж стосується самого бюджету, то ми можемо сказати наступне:
Запорізька область (за даними веб-сайту Відкритий бюджет) у порівнянні з 2021 роком в 2022 році має зменшення фактичного надходження до Бюджету. Наповнення якого знаходиться на рівні 56%.
Оскільки ОВА приховала від нас актуальну інформацію з врахуванням змін до бюджету, бюджетних програм, звітів тощо, ми використовуємо в дослідженні данні Мінфіну.
Важливо зазначити, що ми вже не ускладнювали надмірно інформацію деталями в розрізі бюджетних надходжень. Загалом, зменшення відбулось за рахунок падіння податкових надходжень та офіційних трансфертів. При цьому, громади отримали з Державного бюджету додаткову дотацію для компенсації втрачених податкових надходжень через війну. https://bilozerka.info/dodatkovi-koshty-vid-derzhavy-dlya-misczevyh-byudzhetiv/
10 березня Кабінет Міністрів України затвердив перший етап розподілу додаткової дотації в обсязі 10,2 млрд грн для 17 обласних бюджетів та 853 бюджетів територіальних громад, які втратили свої податкові надходження через війну. Серед постраждалих громад, які отримають дотації є і громади Запорізької області.
Згідно з Розпорядженням КМУ від 10 березня 2023 р. № 209-р виділено:
Розпорядження 209Для порівняння з сусідньою Дніпропетровською областю, де майже всі ТГ отримали дотації з урахуванням облікованих ВПО, як і Дніпропетровський обласний бюджет (41 809,8 тис.грн.) , Запорізький обласний бюджет отримав дотацію з розрахунку фактичних надходжень до місцевих бюджетів ПДФО. Який дозволяє бюджетам триматись на плаву. А окремим бути профіцитними.
У зв’язку із війною у кожної з громад в рази зменшились доходи і з’явилася маса “дірок” – викрадене обладнання та транспорт, зруйновані приміщення, борги комунальних підприємств за електроенергію, відсутність громадських укриттів та величезна потреба у додаткових безпекових заходах. Наразі складно спланувати, як саме громади використають дані кошти, адже громадський контроль під час воєнного стану «буксує» з різних причин, відсутнє оприлюднення проєктів рішень, звітів та Паспортів програм. Сайти органів влади завмерли на рішеннях ще 2021 року.
Через приховування інформації про розподіл бюджетних коштів ми не змогли встановити на подолання яких викликів, викликаних широкомасштабною війною ОВА розподілила ці кошти.
Що стосується видатків загалом, то в Запорізькій області коштом обласного бюджету збільшено видатки на громадський порядок, безпеку та судову владу з 0,08 % до 2%. При чому, на захист людей чи нові меблі для суду не відомо. Наші попередні дослідження показали, що рівень зловживань при витрачанні коштів обласного бюджету за цим напрямком високий.http://xn—80ane0bfp.zp.ua/2020/06/vse-pro-oboronni-koshti-oblasnix-byudzhetiv-proekt-byudzhetna-citadel-zaversheno/
У 2021 роцівидатки на економічну діяльність- 20,42% від загального річного обсягу бюджету. https://openbudget.gov.ua/local-budget/0810000000/info/indicators?year=2021&month=12 :
Такий рівень падіння видатків на сільське господарство та промисловість можна пояснити тимчасовою окупацією майже 70% території Запорізької області. На якій залишились як великі об’єкти промисловості, так і великі площі сільгосп.угідь.
Загалом динаміка змін видатків обласного бюджету наступна:
За відсотком до загального річного обсягу:
Зрозуміле зменшення видатків у цілих числах на медицину в умовах залишення 7 закладів охорони здоров’я на ТОТ. Додаткове навантаження можна пояснити ВПО та лікування наших поранених Захисників. Що компенсується в свою чергу виїздом запоріжців з міста. Соц.захист також працює в умовах збільшеного навантаження через надання додаткової допомоги ВПО. Але також тимчасово втратили на ТОТ 5 закладів. При цьому продовжується виконання своїх повноважень щодо незахищених верств населення, що виїхали за кордон з Запоріжжя. На момент публікації вирішується питання припинення виплат ВПО за кордоном. Найбільше запитань все ж таки, виникає до напрямів освіти та культури.
Запитання виникає до незначного зменшення видатків на освіту при знаходженні 15 освітніх закладів ЗОР на ТОТ. З трьох закладів освіти підопічних евакуйовано. Відповідно, вони своєї статутної діяльності не здійснюють.
При цьому постійно до нас надходить багато інформації як про розграбування рашистами обладнання та майна об’єктів комунальної власності, так і про облаштування там шпиталів для поранених російських загарбників. На ТОТ Запорізької області рашисти облаштовують шпиталі в усіх об’єктах комунальної власності медичної та освітньої сфери. При цьому в загальних сумах видатки впали не суттєво.
І це на фоні зменшення в 2 рази трансфертів та збільшення фінансового навантаження на обласний бюджет. В умовах онлайн-навчання та зменшення кількості учнів, установ та закладів.
Ще один напрям фінансування в 2022 році викликає запитання. Це культура. На які невідкладні культурні заходи під час дії воєнного часу ОВА витрачає бюджетні кошти не відомо. При цьому планування найбільших сум іде на «Інші заходи», що дозволяє уникати відповідальності за нецільове використання бюджетних коштів. Паспорти бюджетних програм та звіти про їх виконання системно ОВА не оприлюднює в порушення ст.28 БК та ст. 15 ЗУ Про доступ до публічної інформації.
Подивитись на розподіл обласного бюджету в програмному розрізі, через не надання від ОВА нам актуалізованих даних, ми можемо лише на рівні первинно запланованих показників та загальних напрямів видатків. Відмічаючи, що найбільші суми видатків по структурним підрозділам ОВА розподілене на те ж саме корупційне «Забезпечення діяльності інших закладів… та заходів». Де ми в попередні періоди неодноразово виявляли найбільші зловживання.
З тієї ж причини ненадання змін до Бюджету, не є можливим визначити і перерозподіл коштів після запровадження режиму воєнного стану. Бо первинна версія Бюджету 2022 містить заплановані видатки на об’єкти, що з 26.02.2022 року знаходяться на ТОТ Запорізької області. Прикладом є наданий Додаток 6 з інформацією про розподіл коштів Департаменту агропромислового комплексу ОВА на 2022 рік:
Де зазначені видатки на проєкти та заходи на територіях, що зараз тимчасово контролюються рашистськими окупантами. Тобто, інформація є не актуальною. Відповідно, не правдивою інформацією на день запиту.
Загалом заплановані на 2022-2023 роки програмні видатки з бюджету такі:
| Найменування обласної програми | Запланована сума видатків на 2022 рік, тис.грн. | Запланована сума видатків на 2023 рік, тис.грн. |
| Програма інформатизації Запорізької області на 2022-2024 роки | 3 230 | - |
| Програма забезпечення виконання завдань в галузі оборонної роботи, здіснення заходів, пов’язаних з територіальною обороною та цивільним захистом на території Запорізької області на 2022-2026 роки. | 216 35,90 | 60 000 |
| Програма розвитку освіти Запорізької області на 2018-2022 роки | 11 387,32 | - |
| Програма розвитку охорони здоров’я у Запорізькій області на 2018-2022 роки | 138 493,87 | - |
| Цільова комплексна програма оздоровлення та відпочинку дітей, сімейної, гендерної політики та протидії торгівлі людьми в Запорізькій області на 2022-2026 роки | 16 277,28 | 385,65 |
| Цільова програма соціальної підтримки населення Запорізької області «Назустріч людям» на 2020-2024 роки | 61 440,63 | 18798,747 |
| Програма з фінансової підтримки комунальних підприємств, що належать до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Запорізької області на 2021-2025 роки | 2 959,58 | - |
| Програма розвитку культури Запорізької області на 2018-2022 роки (інші заходи) | 4891,389 | - |
| Програма розвитку галузі культури і мистецтва (Розпорядження голови ОДА № 584 від 20.12.2022) | - | 400 |
| Програма підтримки розвитку культур національних меншин у Запорізькій області на 2018-2022 роки (інші заходи) | 430 | - |
| Програма збереження та використання об’єктів культурної спадщини Запорізької області на 2019-2023 роки ( інші заходи) | 700 | - |
| Програма підтримки розвитку інформаційного простору Запорізької області на 2021-2025 роки (інші заходи) | 4514,904 | 972 |
| Цільова програма розвитку фізичної культури і спорту в Запорізькій області на 2022-2026 роки | 17223,61 | 1 000 |
| Обласна цільова програма «Молодь Запорізького краю» на 2022-2025 роки | 400 | - |
| Обласна цільова програма національно-патріотичного виховання молоді на 2022-2025 роки | 300 | - |
| Обласна програма «Питна вода Запорізької області на 2021-2025 роки | 27 717,93 | - |
| Обласна програма «Молодій запорізькій родині -доступне житло» на 2018-2022 роки | 1970,47 | 322, 007 |
| Програма розвитку автомобільних доріг Запорізької області на 2020-2022 роки | 1 069 337,43 | - |
| Програма розвитку автомобільних доріг Запорізької області на 2023 рік (Розпорядження голови ОДА № 558 від 06.12.2022) | - | 650 041,30 |
| Програма забезпечення придбання резервної кількості індивідуальних засобів обігріву на опалювальний період 2022/2023 років під час воєнного стану (рішення сесії облради № 451 від 12.10.2022) | 6675 | - |
| Програма забезпечення збору та захоронення тіл (останків) загиблих в наслідок бойових дій на території Запорізької області під час воєнного стану, введеного в Україні з 24.02.2022 (Розпорядження голови ОДА № 121 від 21.03.2022) | 2000 | - |
| Програма забезпечення житлом учасників АТО та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії рф у Донецькій та Луганській областях, що здійснюються шляхом проведення операції Об’єднаних сил (ООС) Запорізької області на 2018-2022 роки | 3123,489 | 353,276 |
| Регіональна програма будівництва, реконструкції, модернізації об’єктів інфраструктури, соціально-культурного та екологічного призначення по запорізькій області на період до 2024 року | 137 309,31 | 22 569,80 |
| Регіональна програма створення містобудівного кадастру Запорізької облатсі на 2021-2023 роки | 1240 | - |
| Програма розвитку автомобільного транспорту Запорізької області на 2019-2022 роки | 1 300 | - |
| Програма розвитку лісового фонду Запорізької області на період до 2022 року | 2353,222 | - |
| Цільова регіональна програма «Сільське подвір’я« | 3 500 | 3 000 |
| Програма залучення іноземних інвестицій та розвитку міжнародного співробітництва Запорізької області на 2022-2024 роки | 1 893 | - |
| Програма розвитку туризму та курортів Запорізької області на 2022-2024 роки | 650 | - |
| Комплексна програма розвитку малого і середнього підприємництва в Запорізькій області на 2021-2023 роки | 1 276 | - |
| Цільова довгострокова програма «Сільське подвір’я» | - | 14548,261 |
| Програма захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру на 2018-2022 роки | 5 018,50 | 2048,261 |
| Програма подальшого нарощування регіонального матеріального резерву для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій на 2021-2025 роки (заходи із запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій та наслідків стихійного лиха | 37312,712 | 12 500 |
| Обласна цільова програма «Призовна дільниця» на 2020-2024 роки | 490 | - |
| Програма організаційного забезпечення діяльності судів Запорізької області на 2022-2026 роки | 800 | - |
| Програма розвитку культури Запорізької області на 2018-2022 роки | 5000 | - |
| Програма розвитку архівної справи у Запорізькій області на 2022-2024 роки | 3 063,18 | - |
| Програма забезпечення заходів мобілізації на території області на 2022-2026 | 2 189,50 | - |
| Програма профілактики правопорушень, забезпечення громадської безпеки, розвитку матеріально-технічної бази територіальних (регіональних) підрозділів правоохоронних органів в Запорізькій області на 2022-2026 роки | 16 288,40 | - |
| Програма сприяння розвитку матеріально- технічної бази, соціальної, інформаційної та орагнізаційної підтримки військових частин ЗСУ, НГ України та ДПС україни, які дислокуються на території Запорізької області на 2022-2026 роки | 11 898,00 | - |
| Програма матеріально- технічної підтримки діяльності органів виконавчої влади в Запорізькій області на 2021-2023 роки | 15 723 | - |
І тут також не обійшлось без запитань. Додаток №6 до Бюджету 2022 містить видатки в об’ємі 6 675 тис.грн., виділені ніби то обласною радою 12.10.2022 рішенням №451. Але, обласна рада з 15.03.2022 року на сесії не збиралась. Відповідно рішень не приймала. Куди і на якій підставі витрачені 6,6 млн.грн. не відомо.
При аналіз спірних сум варто звертати увагу на заступника голови ОВА, що курує цей напрямок та на профіільний структурний підроздл ОВА.
Програмні заходи в 2021 році фінансувались наступним чином:
У порівнянні з попередніми роками динаміка витрат виглядає так:
| Таблиця 3 https://zor.gov.ua/content/oblasnyy-byudzhet-na-2021-rik | ||||||
| Спрямування коштів обласного бюджету на реалізацію місцевих/регіональних програм | ||||||
| Показник | 2020 | 2021 | Зміни +/- | % змін | 2022 | 2023 |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
| ВСЬОГО | 254 937,5 | 213 692,0 | -41 245,5 | -16,2 | ||
| І. Програми соціального спрямування | 94 641,1 | 89 177,7 | -5 463,3 | -5,8 | 89 105,2 | 19 187,4 |
| Комплексна обласна програма з оздоровлення та відпочинку дітей, сімейної, гендерної політики та протидії торгівлі людьми на 2017-2021 роки | 31 191,7 | 30 228,6 | -963,1 | -3,1 | 16 277,2 | 385,6 |
| Цільова програма соціальної підтримки населення Запорізької області «Назустріч людям» на 2020-2024 роки | 55 420,6 | 52 700,5 | -2 720,1 | -4,9 | 61 440,6 | 18 798,7 |
| Державні соціальні допомоги | 5 452,1 | 4 351,1 | -1 100,9 | -20,2 | ||
| Програма розвитку освіти Запорізької області на 2018-2022 роки | 2 576,7 | 1 897,5 | -679,2 | -26,4 | 11 387,3 | - |
| ІІ. Інші регіональні програми | 160 296,5 | 124 514,3 | -35 782,2 | -22,3 | 1 239 719,4 | 674 583,1 |
| Регіональна програма будівництва, реконструкції, модернізації об’єктів інфраструктури, соціально-культурного та екологічного призначення по Запорізькій області на період до 2020 року (співфінансування ДФРР) | 23 810,0 | 18 500,0 | -5 310,0 | -22,3 | 137 309,3 | 22 569,8 |
| Програма розвитку охорони здоров’я в з них.: | 118 841,7 | 99 123,8 | -19 717,9 | -16,6 | ||
| Термомодернізація будівлі головного корпусу КУ «Запорізька обласна клінічна лікарня» ЗОР по Оріхівському шосе, 10 м. Запоріжжя — реконструкція» (Співфінансування з ЄІБ) | 25 304,5 | 25 304,5 | - | - | ||
| Надання фінансової підтримки закладам охорони здоров’я, які підпорядковані Департаменту охорони здоров’я облдержадміністрації, та на виконання заходів в галузі «Охорона здоров’я (COVID 19) | 118 841,7 | 73 819,2 | -45 022,5 | -37,9 | - | - |
| Програма розвитку культури Запорізької області на 2018-2022 роки | 2 890,8 | 1 790,6 | -1 100,2 | -38,1 | 4 891,3 | - |
| Програма підтримки розвитку культур національних меншин у Запорізькій області на 2018-2022 роки | 789,9 | 200,0 | -589,9 | -74,7 | 430 | - |
| Цільова програма розвитку фізичної культури і спорту у Запорізькій області на 2017-2021 роки | 8 025,8 | 2 000,0 | -6 025,8 | -75,1 | 17 223,6 | 1 000,0 |
| Обласна цільова програма молодь Запорізького краю на 2017 — 2021 роки | 338,6 | 300,0 | -38,6 | -11,4 | 400 | - |
| Обласна цільова програма національно — патріотичного виховання молоді на 2017 — 2021 роки | 100,0 | 100,0 | - | - | 300 | - |
| Програма з фінансової підтримки комунальних підприємств, що належать до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Запорізької області на 2019-2020 рік (КП «Універс» ЗОР) | 2 369,9 | 1 500,0 | -869,9 | -36,7 | 2 959,5 | - |
| Програма сприяння розвитку інформаційної галузі області на 2016-2020 роки | 773,8 | 300,0 | -473,8 | -61,2 | 4 514,9 | 972 |
| Програма розвитку лісового фонду Запорізької області на період до 2022 року | 1 000,0 | 200,0 | -800,0 | -80,0 | 2 353,2 | - |
| Програма розвитку автомобільних доріг Запорізької області на 2020-2022 роки | 1 356,0 | 499,9 | -856,1 | -63,1 | 1 069 337,4 | 650 041,3 |
| Спеціальний фонд (за рахунок повернення наданих кредитів та відсотків за користування кредитів) | ||||||
| Показник | 2020 | 2021 | Зміни +/- | % | 2022 | 2023 |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
| Цільова регіональна програма «Сільське подвір’я» | 3 000,0 | 3 200,0 | 200,0 | 6,7 | 3 500,00 | 3 000,00 |
| Програма «Молодій запорізькій родині — доступне житло» | 293,9 | 346,0 | 52,1 | 17,7 | 1 970,47 | 322, 007 |
| Програма забезпечення житлом учасників антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, що здійснюються шляхом проведення операції Об’єднаних сил (ООС) Запорізької області на 2018-2022 роки | 130,9 | 206,3 | 75,4 | 57,6 | 3 123,5 | 353,3 |
Що в таких умовах фінансує Запорізька ОВА, повідомляючи про фінансування діяльності більшості з об’єктів комунальної власності на ТОТ, культурних та освітніх закладів та заходів, та яким чином виплачується зарплата, кому, і чим підтверджується відпрацьований на Україну час, не відомо. Можливо це програми збереження кадрів, можливо зловживання в умовах безконтрольності. Для громадськості Запорізької області цю інформацію закрито. Що сприяє зниженню рівня довіри до влади. І це має стати приводом для комплексної перевірки компетентними органами використання бюджетних коштах ОВА в період дії воєнного часу. А також, для найшвидчих змін. Бо питання демократизації, прав та корупції тісно пов’язані з питаннями відкритості влади. На чому останнім часом все більше наполягають в ЄС та НАТО. Тож, Запорізька область, як і вся Україна потребує серйозних змін.
На протязі останніх 10 років на підставі виявлених порушень та законодавчих «білих плям», ми неодноразово надавали рекомендації та пропозиції з впорядкування бюджетного процесу на регіональному та місцевому рівні, але всі вони владою проігноровані. З передостанніх- описані Головою правління ГО Народний Захист Наталією Заболотною останні три схеми в Посібнику « ТОР 20 корупційних схем на місцях. Які вони і як їх здолати. https://www.slideshare.net/ViktoriaDemchko/top-20-local-corruption-schemes-229724367
http://xn—80ane0bfp.zp.ua/2020/06/vse-pro-oboronni-koshti-oblasnix-byudzhetiv-proekt-byudzhetna-citadel-zaversheno/ З конкретними черговими рекомендаціями.
Останні рекомендації сформовано нещодавно на підставі дослідження стратегування на регіональному рівні. Де ми йшли від Стратегій розвитку регіонів до бюджетних програм. http://xn—80ane0bfp.zp.ua/2022/10/proyekt-strategichnij-roz-pil-zaversheno/
Медійне підняття останнім часом питання про неефективність використання коштів місцевих бюджетів є результатом ігнору владою наших рекомендацій. Поступове прийняття яких убезпечило б Україну від сьогоднішніх непорозумінь та зловживань.
Намагання ж швидко і просто вирішити ці питання без дослідження причин та ще і через прийняття швидких та простих рішень- найгірше, що може бути. Оскільки не швидка рефлексія потрібна, а знищення причин.
Саме тому підходи з «забрати рішення знов у Київ», чи популістичне «громадськість залучити до бюджетного процесу» само по собі ніякого ефекту, окрім імітації процесу, не дасть. Оскільки проблема лежить на концептуальному рівні. І перше, на що варто звернути увагу, це роль та права члена територіальної громади. Яких законодавчо немає. ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні та ЦК, ЦПК не мають навіть на рівні термінології визначення людини, яка проживає на цій території, приймає участь у формуванні місцевого бюджету, є співвласником комунальної власності. При цьому, не має права бути належним позивачем до ради. Навіть у випадку наявності прийняття радою рішень з порушенням законодавства. Судова практика подачі позову члена територіальної громади до ради є негативною. При чому, юристи рад навіть не заперечують порушень законодавства в процесі прийняття рішень. Що мало б тягнути, згідно БК, їх скасування судом. Але їх лінія захисту єдина- член територіальної громади є неналежним позивачем. Його права від незаконного використання його податків (які мали б іти на задоволення потреб і його родини в т.ч.) не порушені. Це є початок і кінець ланцюжка зловживань на місцевому рівні.
Знаючи негативну судову практику в цій категорії справ, Голова Правління нашої організації спробувала додати нові аргументи. Але це виявилось єдиною справою, яку вона програла. І програла не тому, що виявлених порушень не було. А тому, що «неналежний позивач»!!! http://xn—80ane0bfp.zp.ua/2019/12/chleni-teritorialnix-gromad-bezpravni-pered-uzrpaciyeyu-vladi-deputatami/
Друга сторона питання, необхідна для врегулювання цієї ситуації- це, створення системи, гарантованої ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні законності в діяльності органів місцевого самоврядування. І це не втручання в місцеві справи ( як хочуть ті, хто пропонують забрати вирішення місцевих питань в Київ). Це нагляд за ЗАКОННІСТЮ дій рад і депутатів. Які, до речі, переважно не є фахівцями ні в якій галузі. Тим більше в законодавстві. І які приймають рішення навіть за умови аргументованих заперечень юридичного відділу апарату ради. Юристи пишуть що це рішення суперечить законодавству і порушить права людей. Депутати читають і голосують. Чи дурні, чи куплені? Але тут лежить третій кут вирішення питання- відповідальність депутатів за їх дії та рішення. Персональна відповідальність за голосування «ЗА» рішення, що суперечить закону чи прийняте з порушенням процедури. З відшкодуванням завданої шкоди.
І тільки врегулювавши ці три аспекти ми зможемо виправити ситуацію в ОМС.
Що стосується бюджетних регламентів, які ми розробляли і направляли для прийняття обласним радам лише кілька місяців тому. Окремі ради відправили їх до ОВА, як до належного органу розгляду. Бюджетний регламент ради!!!! До виконавчого органу влади!!! Мабуть, це все, що треба знати про рівень розуміння радами свого місця в системі влади.
Там же, де такі регламенти прийняті і механізм працює, обговорення відбувається. Але зловживань нами виявлено не менше. Бо участь громадськості має консультативну функцію. А рішення приймає орган влади. Оскільки несе і має нести за це відповідальність. Для ОДА вона в якійсь мірі визначена, для рад і депутатів- ні. Знов повертаємось до відповідальності і органу, і депутата персонально.
І які б кейси ми не розглядали, ми будемо виходити на ці «три кити».
А поки що, Контроль за діяльністю військового командування, органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в умовах воєнного стану здійснює Рада національної безпеки і оборони України. (ст.27 ЗУ Про правовий режим воєнного стану). Якій варто розглянути Запорізький кейс.
А нам дуже хочеться побачити в Запорізькій області механізми законності, відкритості та підзвітності регіональної влади. Як і сучасні практики використання коштів місцевих бюджетів. І як, не зважаючи на централізацію прийняття багатьох рішень, обов’язково до цього процесу буде залучена широка громадськість і забезпечено гарантії держави з законності в діях відповідального місцевого самоврядування.
Наступна наша публкація про релокацію об’єктів комунальної власності ЗОР.
Ми готові оприлюднити відповіді та коментарі органів влади на підняті питання.
Дослідження проведено ГО Народний Захист в рамках проєкту «На часі!», на волонтерських засадах.
Підтримати нашу діяльність можна перерахувавши кошти на рахунки
В гривні:
Рахунок UA333510050000000002900300005 в АТ «УКРСИББАНК»
Отримувач: Громадська організація «Народний захист», ЄДРПОУ 36534850
Призначення платежу: На статутну діяльність ГО Народний Захист.
В євро:
Рахунок UA393510050000026003878802005 в АТ «УКРСИББАНК».
Банк бенефеціара: 07205696, UKRSIBBANK
ANDRIIVSKA STREET 2/12
KYIV, UKRAINE
SWIFT-код: KHABUA2K
Банк-посередник: 07205696, BNP PARIBAS SA
Paris, FRANCE
SWIFT-код: BNPAFRPP





















































Оставить комментарий