2 вересня 2024 року ГО «Народний Захист» розпочала реалізацію проєкту «Прозора відбудова Запорізької області», що реалізується в межах субгрантингового компоненту проєкту «Контроль витрат на відновлення», який реалізується за підтримки Європейського Союзу.
Перші ж кроки показали рівень відкритості, прозорості та фаховості керівництва Запорізької області та міста Запоріжжя в питаннях відбудови/відновлення.
Під наше дослідження потрапляють проєкти як відбудови, так і відновлення.
Законодавство розділяє ці поняття:
-відбудова об’єктів нерухомого майна та інфраструктури (далі – відбудова) – заходи з виконання робіт щодо реконструкції, реставрації, капітального чи поточного ремонту пошкоджених об’єктів нерухомого майна та інфраструктури, виконання робіт з будівництва нових об’єктів нерухомого майна та інфраструктури у разі неможливості проведення реконструкції, реставрації, капітального чи поточного ремонту тих об’єктів, які зазнали критичних пошкоджень чи були зруйновані, або інші заходи, що здійснюються з метою відновлення території;
-відновлення України, регіону, населеного пункту, його частини або території (далі – відновлення) – діяльність, спрямована на подолання наслідків збройної агресії російської федерації у всіх сферах суспільного життя на відповідній території.
Відновлення регіонів і територіальних громад здійснюється з метою ліквідації негативних наслідків збройної агресії російської федерації проти України, прискореного відновлення зруйнованих та/або пошкоджених об’єктів критичної та соціальної інфраструктури, об’єктів житлового і громадського призначення до стану, що дає змогу забезпечити повернення в територіальну громаду та регіон внутрішньо переміщених осіб та біженців, створення сприятливих умов для діяльності суб’єктів господарювання незалежно від форми власності.
Не дивлячись на публічну обіцянку Івана Федорова відкрити доступ до проєктно-кошторисної документації об’єктів відбудови та відновлення, у відповідь на свої запити ми почали отримувати дивні відповіді, які складаються у непривабливі висновки і ставлять під сумнів численні заяви та повідомлення пана Івана про стан реалізації проєктів з відновлення.
І перший, хто поставив під сумнів достовірність слів Івана Федорова став його перший заступник Руслан Мовчан, який у відповіді на наш запит вих.№ 79-3-407-е від 25.09.2024 року повідомив, що Запорізька ОВА не володіє інформацією про відсоток готовності, дату початку та дату завершення, проведені роботи за проєктами нового будівництва протирадіаційних укриттів в загальноосвітніх школах Запоріжжя та області.
9 вересня 2024 року Іван Федоров на своїй сторінці у Фейсбук поширив відео з логотипом Запорізької ОДА з інформацією про відсоток готовності будівництва протирадіаційних укриттів в кількох освітніх закладах міста Запоріжжя та Запорізької області. Що є офіційною інформацією, яка, згідно ст.19 Конституції України має грунтуватись виключно на інформації, що знаходиться у володінні органу публічної влади. Надання інформації без наявності підтверджуючої інформаціє є наданням недостовірної інформації.
Не володіє Запорізька ОВА і інформацією про критерії, за якими вони серед різних місцевих та регіональних проєктів відбирають першочергові. І за якими відібрали саме ці освітні заклади для будівництва протирадіаційних укриттів. Хоч Порядок надання субвенцій, затверджений Постановою кабміну № 419, саме на них покладає повноваження з відбору проєктів та затвердження їх переліку.
Така ж сама відповідь за підписом Руслана Мовчана надійшла і щодо джерел фінансування протирадіаційних укриттів в освітніх закладах. При тому, що ПОРЯДОК ТА УМОВИ надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на облаштування безпечних умов у закладах загальної середньої освіти, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 28 квітня 2023 р. № 419 встановлює вимогу до обласних військових адміністрацій здійснювати розподіл субвенції між обласним бюджетом та бюджетами територіальних громад відповідно до затвердженого переліку проектів. Більш того, саме Руслан Мовчан поставив свій підпис під Розпорядженням про розподіл субвенції на запитувані об’єкти.
Більш того, перший заступник голови Запорізької ОДА Руслан Мовчан перенаправляє запити неналежному розпоряднику публічної інформації- ДП «Місцеві дороги Запорізької області», якого законом не наділено повноваженнями обрання проєктів відновлення, та розподілу субвенцій Держбюджету місцевим бюджетам. Відповідно, вони не можуть володіти запитуваною інформацію. Про що нам і повідомили.
В Запорізькій міській раді не стали «козу водити кругами». А просто заявили, що їм треба шукати між великого обсягу документації дати руйнувань, відсоток готовності, критерії відбору, враховані пропозиції громадськості при обранні першочерговості проєктів відбудови/відновлення. Не можуть вони і відповісти одразу про джерела фінансування кількох об’єктів відбудови.
Ось відповідь на прохання надати інформацію про найменування та ЄДРПОУ головних проєктантів (ПКД) трьох проєктів в рамках відбудови (розміщених в системі DREAM):
Хочеться звернути увагу і на порушення строків надання відповіді на запит. Оскільки навіть інформація про відтермінування відповіді на запит замість 5 днів надана впродовж 13. Що є порушенням вимог ст. 20 ЗУ Про доступ до публічної інформації. Частина 4 ст.5 Конвенції Тромсе визначає, що запит про доступ до офіційних документів розглядається невідкладно. Рішення приймається, повідомляється і виконується якомога швидше або в розумний строк, який встановлений заздалегідь.
Голова Широківської громади Денис Коротенко, надіславши 3 відповіді на 7 запитів, надав данні проєктанта. За іншою інформацією послав до МОН та ДП «Місцеві дороги Запорізької області». Хоча, ст. 22 ЗУ Про доступ до публічної інформації зобов’язує його переслати запит належному розпоряднику публічної інформації.
Яким МОН не є. У зв’язку з тим, що у Широківської громади запитувались їх критерії, за якими вони обирали саме цей проєкт на першочергове фінансування серед інших своїх проєктів.
Плану відновлення/відбудови, як на рівні регіону, так і на рівні громад, в Запорізькій області немає. Процес відбудови/відновлення відбувається в ручному режимі.
Жоден з керівників вищезазначених органів публічної влади не відізвався на нашу пропозицію проведення інтерв’ю. Мешканці Запоріжжя та Запорізької області не мають повної та достовірної інформації про процес відбудови/відновлення, до участі у формуванні критеріїв та до процесу відбору проєктів відбудови/відновлення органами влади не залучені.
Відповідно, у всіх досліджуваних у вересні 2024 року органів публічної влади, не дивлячись на гучні заяви їх очильників у прозорості та відкритості, спостерігається стійка тенденція як до закриття інформації про процес відбудови/відновлення в місті Запоріжжя та Запорізькій області, так і до відсторонення мешканців громад та територій від участі в плануванні та реалізації процесу відбудови/відновлення в своїх громадах та в області.
Цей матеріал підготовлено в рамках проєкту «Прозора відбудова Запорізької області», що реалізується в межах субгрантингового компоненту проєкту «Контроль витрат на відновлення», який резалізується за підтримки Європейського Союзу. Зміст звіту моніторингу є виключною відповідальністю ГО «Народний Захист» і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу. Проєкт «Контроль витрат на відновлення» впроваджують Центр економічної стратегії, Інститут економічних досліджень та політичних консультацій та ГО “Технології прогресу”.
Оставить комментарий